Via Kem naar Ptrozavodsk - Reisverslag uit Petrozavodsk, Rusland van Jelle Jan - WaarBenJij.nu Via Kem naar Ptrozavodsk - Reisverslag uit Petrozavodsk, Rusland van Jelle Jan - WaarBenJij.nu

Via Kem naar Ptrozavodsk

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jelle

07 Juli 2016 | Rusland, Petrozavodsk

1000 km rechte weg de M18 die ook nog doorloopt naar St Petersburg. Zowel gisteren 560km als vandaag 410km over dezelfde weg. Heuveltje op heuveltje af. Klein bochten strak asfalt. Alleen oerend saai, zowel linkse als rechts van de weg alleen bos bestaande uit berkjes en sparren. Soms een meer, meer rivieren en nog meer moerassen waar dan hele kleine beekjes en sparretjes groeiden door het bos geen Rus gezien noch de huizen of wat er eventueel verbouwd wordt op de schaar akkers.
Wel een bruinkool mijn met daarnaast een elektra centrale, veel roet en stank. Tijdens het tanken 7 km van de grote weg af zit je gelijk in de armoede, huizen niet onderhouden vaak zonder ramen. Het hotel in Kem lag ook in zo'n omgeving. Geen drank geen groente wel borst- soep, schnitzel en gekookte aardappelen. De kamer was net zo groot als de douche in Petrozavodsk is.
Zit net gedouched in de stoel en de laundry service heeft alles meegenomen om te wassen strijken stijven. Ja voor vandaag en morgen hebben we nog wat bij de hand.
Half vijf de stad in ook om iets te eten, we leven hier een uur later en ben benieuwd of we hier al weer nacht hebben.
Vannacht om 3 uur wakker, de zon stond al op de ramen te branden, ik bedoel ook tis hier droog en 21 gr.