Langs de uitgestrekte fjorden - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Jelle Jan - WaarBenJij.nu Langs de uitgestrekte fjorden - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Jelle Jan - WaarBenJij.nu

Langs de uitgestrekte fjorden

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

02 Juli 2016 | Noorwegen, Olderfjord

Vanmorgen weet op tijd vertrokken. De reis bedroeg 420km. Al vrij kwamen we in betachtig landschap terecht wat zich opende tot de eerste fjord. Hier heb je niet de steile, diepe fjorden doe aan de westkust te vinden zijn. Deze fjorden zijn ruim 15 km breed en worden omringt door rond geërodeerde bergen. Het landschap ziet er oud uit. En het ene uitzicht is wederom mooier dan de vorige (bijna vermoeiend).

De geïsoleerde huisje zoals we in Zweden zagen zijn hier niet meer. Er is volop bedrijvigheid langs de weg (vooral veel werkzaamheden) en in plaats van huisjes zie ver uit elkaar kleine dorpjes. Deze dorpjes ogen sober functioneel. Alsof mensen niet hechten aan luxe maar gewoon hun dagelijkse dingen doen.

Verderop in de route komen we door 2 hoogvlakten. De eerste kort maar de tweede uitgestrekt. Op deze hoogvlakte waaide het flink. Ook waren er mensen een fietstochtje voor een liefdadigheidsinstantie aan het maken. Ik was blij dat mijn fiets gemotoriseerd was. Nu zijn we in het eenvoudige Olderfjord aangekomen. Ons hotel op een terrein buiten het dorp waar ook het enige restaurantje en een souvenirshop te vinden zijn. Duidelijk de laatste halte voor de Noordkaap.

Morgen het noordelijkste punt van Europa aantikken en de felbegeerde sticker aanschaffen (hoewel deze ook in de souvenirshop te koop is hier in olderfjord)